PRAVIDLA HRY QARDO
Představení hry:
hru tvoří 64 karet – čtvercových žetonů s oblými rohy a prakticky z libovolného materiálu; nicméně jako nejlepší se ukázal plast nebo tvrzený papírový karton. Vždy osm karet je opatřeno shodným tvarem výseku, jako nejjednodušší, ale rozeznatelné hmatem od sebe navzájem, zvolil autor tvar kruhu, trojúhelníku, čtverce, elipsy, půlměsíce, hvězdy, srdce a „domečku“ – kombinace trojúhelníku a čtverce. Mimochodem – praxe ukazuje, že poslední zmíněný tvar je pro hmatové rozpoznávání nejproblematičtější, nejtežší.
Důležitou součástí hry je i její obal – kartonová dvoudílná krabička, která při hře slouží jako zásobník pro rozdávání karet (dolní díl) a schránka na odložené karty (horní díl – nebo naopak). Ze „zásobníku“ se karty podle pořadí u stolu a dalších pravidel hráčům rozdávají, do schránky – víka krabičky se vracené hrací žetony shromažďují, aby po vyčerpání zásoby v zásobníku se rozdaly hráčům i tyto.
Principem hry, jak již bylo řečeno, je snaha získat co nejvíce dvojic shodných karet – žetonů. Shoda symbolů – výseků je v celé hře pro každý tvar u osmi karet, z jednoho symbolu tedy může hráč získat nejvýše čtyři dvojice, přičemž jejich počet v rukou (fakticky tedy na ploše hrací desky, stolu) jednoho hráče určuje i počet bodů do konečného součtu.
Postup hry: hráči, kteří v optimálním případě sedí kolem stolu v počtu čtyř, ale i pro pět, šest a sedm je zábava ze hry dostatečná, si zvolí mezi sebou „bankéře“, který se stará (odtud i jiná varianta pojmenování této osoby – starosta) o to, aby hráči dostávali karty z promíchaného paklíku v patřičném pořadí podle místa u stolu – rozdává a vyměňuje v úvodním kole, nabízí v kolech dalších, odebírá vrácené karty od jednotlivých hráčů a ukládá do schrány vrácených či je odtud nabízí.
Luxusnější variantou je mimo hru stojící "bankéř", dokonce když jde o osobu vidoucí, je komfort pro hráče maximální. Může pak řešit situace, kdy v zápalu hry karta upadne na zem, a její dohledání pak,
v případě výhradně nevidomé společnosti, se stává těžko překonatelným oříškem.
V prvním kole rozdávání obdrží každý z hráčů čtyři karty a ihned zkontroluje, zda v rozdané sadě nemá rovnou dvojici shodných listů. Pokud ano, odloží si je na stůl a vyžádá od bankéře další dvě, nejvýše čtyři karty. Rozdává se i podle požadavků na výměnu opět ve stejném pořadí, jako při základním rozdání, tj. "podle směru hodinových ručiček".
V dalším - prvním herním kole - se ptá bankéř hráče, který je na řadě, zda se mu hodí karta odložená předcházejícím hráčem - pokud tomu tak není, dává kartu ze základního paklíku a hráč je povinen jednu jakoukoli kartu vrátit, pokud nekompletuje dvojici, nebo dožádat si další, pokud předchozí zisk karty znamenal kompletaci dvojice. Postup se opakuje u všech hráčů a tolikrát, dokud jsou k dispozici karty
z paklu, případně ze souboru vrácených. Po vyčerpání všech karet si hráč, na kterého přichází řada získat kartu, vytáhne jednu od hráče předcházejícího - ten mu musí nabídnout výběr ze všech svých karet, které nejsou vyložené jako součást kompletovaných dvojic.
Hra končí kompletováním poslední dvojice, kdy žádná karta ve hře nezbývá - sudý počet karet
i symbolů zaručuje, že nemůže zůstat lichá karta.
Počítání bodů:
1 dvojice - 1 bod
2 dvojice stejného symbolu - 3 body
3 dvojice stejného symbolu - 5 body
4 dvojice, tj. komplet daného symbolu - 7 bodů, QARDO
Pořadí výsledků určuje součet získaných bodů. Rovnost bodů se řeší dohodou, uzavřenou před zahájením hry, a to buď dělené pořadí, pořadí určené losem, předností pro toho, kdo získal QARDO apod. Záleží rovněž na tom, zda se hraje turnajově, tj. vyřazovacím způsobem, nebo v jedné skupině atd.
hru tvoří 64 karet – čtvercových žetonů s oblými rohy a prakticky z libovolného materiálu; nicméně jako nejlepší se ukázal plast nebo tvrzený papírový karton. Vždy osm karet je opatřeno shodným tvarem výseku, jako nejjednodušší, ale rozeznatelné hmatem od sebe navzájem, zvolil autor tvar kruhu, trojúhelníku, čtverce, elipsy, půlměsíce, hvězdy, srdce a „domečku“ – kombinace trojúhelníku a čtverce. Mimochodem – praxe ukazuje, že poslední zmíněný tvar je pro hmatové rozpoznávání nejproblematičtější, nejtežší.
Důležitou součástí hry je i její obal – kartonová dvoudílná krabička, která při hře slouží jako zásobník pro rozdávání karet (dolní díl) a schránka na odložené karty (horní díl – nebo naopak). Ze „zásobníku“ se karty podle pořadí u stolu a dalších pravidel hráčům rozdávají, do schránky – víka krabičky se vracené hrací žetony shromažďují, aby po vyčerpání zásoby v zásobníku se rozdaly hráčům i tyto.
Principem hry, jak již bylo řečeno, je snaha získat co nejvíce dvojic shodných karet – žetonů. Shoda symbolů – výseků je v celé hře pro každý tvar u osmi karet, z jednoho symbolu tedy může hráč získat nejvýše čtyři dvojice, přičemž jejich počet v rukou (fakticky tedy na ploše hrací desky, stolu) jednoho hráče určuje i počet bodů do konečného součtu.
Postup hry: hráči, kteří v optimálním případě sedí kolem stolu v počtu čtyř, ale i pro pět, šest a sedm je zábava ze hry dostatečná, si zvolí mezi sebou „bankéře“, který se stará (odtud i jiná varianta pojmenování této osoby – starosta) o to, aby hráči dostávali karty z promíchaného paklíku v patřičném pořadí podle místa u stolu – rozdává a vyměňuje v úvodním kole, nabízí v kolech dalších, odebírá vrácené karty od jednotlivých hráčů a ukládá do schrány vrácených či je odtud nabízí.
Luxusnější variantou je mimo hru stojící "bankéř", dokonce když jde o osobu vidoucí, je komfort pro hráče maximální. Může pak řešit situace, kdy v zápalu hry karta upadne na zem, a její dohledání pak,
v případě výhradně nevidomé společnosti, se stává těžko překonatelným oříškem.
V prvním kole rozdávání obdrží každý z hráčů čtyři karty a ihned zkontroluje, zda v rozdané sadě nemá rovnou dvojici shodných listů. Pokud ano, odloží si je na stůl a vyžádá od bankéře další dvě, nejvýše čtyři karty. Rozdává se i podle požadavků na výměnu opět ve stejném pořadí, jako při základním rozdání, tj. "podle směru hodinových ručiček".
V dalším - prvním herním kole - se ptá bankéř hráče, který je na řadě, zda se mu hodí karta odložená předcházejícím hráčem - pokud tomu tak není, dává kartu ze základního paklíku a hráč je povinen jednu jakoukoli kartu vrátit, pokud nekompletuje dvojici, nebo dožádat si další, pokud předchozí zisk karty znamenal kompletaci dvojice. Postup se opakuje u všech hráčů a tolikrát, dokud jsou k dispozici karty
z paklu, případně ze souboru vrácených. Po vyčerpání všech karet si hráč, na kterého přichází řada získat kartu, vytáhne jednu od hráče předcházejícího - ten mu musí nabídnout výběr ze všech svých karet, které nejsou vyložené jako součást kompletovaných dvojic.
Hra končí kompletováním poslední dvojice, kdy žádná karta ve hře nezbývá - sudý počet karet
i symbolů zaručuje, že nemůže zůstat lichá karta.
Počítání bodů:
1 dvojice - 1 bod
2 dvojice stejného symbolu - 3 body
3 dvojice stejného symbolu - 5 body
4 dvojice, tj. komplet daného symbolu - 7 bodů, QARDO
Pořadí výsledků určuje součet získaných bodů. Rovnost bodů se řeší dohodou, uzavřenou před zahájením hry, a to buď dělené pořadí, pořadí určené losem, předností pro toho, kdo získal QARDO apod. Záleží rovněž na tom, zda se hraje turnajově, tj. vyřazovacím způsobem, nebo v jedné skupině atd.